הקהילות בפייסבוק צומחות בקצב מסחרר ולזירת המקצועות נכנס תחום חדש – מנהל קהילה, שתפקידו ליצור קהילה אפקטיבית ברשת החברתית.

הקהילה היא המרחב הווירטואלי עבור מי שרוצים לשתף ידע, להתייעץ, לקבל מידע חשוב וקיימות קהילות רבות בפייסבוק, מקהילות שמיועדות לקהל מסוים כמו מורים ועד קהילות שסובבות סביב נושאים מסוימים, כמו צרכנות נבונה.

מנהלי קהילה רבים הפכו את התחביב למקצוע כאשר הצליחו לפצח את ה-DNA של הקהילה ואף להרוויח מהפעילות באמצעות שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות מסחריות או קבלת הטבות שונות, קישורי אפיליאייט לאתרי ענק וקידום העסק שלהם דרך הקהילה עצמה. כיצד לנהל קהילה אפקטיבית?

הקונספט קובע
בשלב הראשון חשוב להקים קהילה שיש בה צורך ושאתם מאמינים שיש לה זכות קיום ואנשים יתעניינו בה וירצו להצטרף אליה. בין אם מדובר בקהילה של בוגרי הקורס שלכם או קהילה שפונה למגזר ספציפי באוכלוסייה, קהילה שמטרתה לאתר דילים אטרקטיביים לחו"ל או לבצע רכישות קבוצתיות.

תנו לקבוצה שם שיעלה בחיפושים בפייסבוק כך שיוכלו להגיע אליכם גם בחיפוש עצמאי וחשבו על תמהיל נכון לפעילות הקבוצה כולל חוקים. האם יהיה פרסום בקבוצה או רק דיונים, מי יהיה קהל היעד ומי יתקבל לקבוצה ובאילו תנאים, האם כל יום יוקדש לסוגיה אחרת או שהפעילות תהיה ספונטאנית לפי הלך הרוח של המשתתפים ומה תהיה המעורבות שלכם בקבוצה – האם תעלו סוגיות לדיון או רק תפקחו על הפעילות ותשווקו את הקבוצה.

פיקוח חובה
זכרו שעל מנהלי קבוצה חלה גם אחריות משפטית ולכן הפיקוח הוא קריטי ולכן, מומלץ מראש להקצות מספר מנהלים לקבוצה במיוחד כאשר הקהילה גדלה על מנת לשלוט בעניינים ולבדוק שאין פוסטים של לשון הרע או שהדיון לא יוצא מכלל שליטה. מעבר לכך, ההחלטה האם הקבוצה תהיה פתוחה, סגורה או סודית משחקת תפקיד חשוב.

קבוצה פתוחה פירושה קבוצה שכל אחד שמגיע לקבוצה יכול לראות את הפוסטים, קבוצה סגורה היא קבוצה בה הפוסטים גלויים רק למי שהוא חבר בקבוצה וקבוצה סודית לא עולה כלל בחיפושים וחבריה הגיעו אליה רק באמצעות הזמנה יזומה. קבוצה סגורה היא לרוב מתכון מנצח לקהילה כי עצם זה שהיא סגורה ממצבת אותה כקבוצה נחשקת יותר מקבוצה פתוחה הגלויה לכל המשתתפים.

אינטראקציה – שם המשחק
לרוב המעורבות של מנהל הקהילה קריטית להצלחה, כיוון שהוא הרוח החיה של הקהילה. נסו להעלות פוסטים מעניינים עם ערך מוסף, בין אם מדובר בטיפים או הצעות בלעדיות, שאלות מפתח מעניינות והגיבו גם לתגובות כדי "להקפיץ" את הפוסט ולהגיע לחשיפה גבוהה יותר לכל פוסט המתפרסם בקבוצה. השתמשו בתיוגים כדי לחשוף את הפוסטים בקרב משתתפים מהקבוצה המחפשים תחום רלבנטי לפעילות בקבוצה. למשל, טיפ השבוע, דילים וכדומה.

השיווק הוא הכרחי – הזמינו חברים חדשים לקבוצה וכן הפיצו את הקישור לקבוצה בקהילות אחרות על מנת שיתוודעו אליה משתמשים נוספים מהרשת. כאשר הקבוצה גדלה החליטו מה הייחוד שלה וכיצד ניתן לנהל את הקהילה טוב יותר. כמו למשל, מפגשים פרונטאליים לחיזוק הקשר בין חברי הקהילה.