הארגון שלכם סובל מפריון נמוך? אתם לא לבד. על פי דו"ח של ה-OECD שיעור הפריון בישראל נמוך יחסית בהשוואה למדינות אחרות ב-OECD למרות העלייה בשכר. הירידה בשיעור הפריון בישראל היא תוצר של הפער העמוק בין פריון בהייטק לבין פריון בתעשייה המסורתית בה עדיין יש יותר מקומות עבודה מאשר בהייטק.
מה שטוב לוירג'ין טוב בשבילכם
הנתונים על הפריון הנמוך מטרידים באופן טבעי מקבלי החלטות רבים בארגונים, כי הרי כל ארגון שואף להגביר את הפריון ולהשיג ביצועים גבוהים יותר ואומנם בהייטק הפריון גבוה ביחס לסקטורים אחרים, אבל תמיד יש מקום לשיפור.
אפשר כמובן ללמוד מהתנהלות של חברות רבות בעולם, שהצליחו לחולל מהפכה של ממש ולהעלות כך את הפרודקטיביות הארגונית.
למשל, קבוצת
וירג'ין בהובלת סר ריצ'רד ברנסון, שמנחיל תרבות
ארגונית המבוססת על ההנחה כי עובדים מאושרים פרודקטיביים ב-12% יותר מאשר עובדים שאינם
מאושרים.
בוירג'ין שמים דגש רב על מספר אלמנטים מרכזיים להעלאת המוטיבציה של העובדים שקשורה
באופן ישיר להעלאת הביצועים: מדיניות גמישה שמאפשרת לעובדים לעבוד מתי שהם רוצים
והיכן שהם רוצים – וירג'ין משדרים שהם סומכים על העובדים שלהם.
כמו כן, הארגון מעניק חופשה שנתית בלתי מוגבלת, כלומר העובדים יכולים לצאת לחופשה ארוכה ללא הגבלה אך בפועל, מעטים מנצלים את ההטבה בשל המסירות הגבוהה שיש להם כלפי מקום העבודה.
ברנסון עצמו חסיד ידוע של סגנון עבודה אוטונומי ומאפשר לעובדים חופש ואחריות גם בפרויקטים מורכבים וכדי לשמור על אנרגיה גבוהה, וירג'ין דואגים לעובדיהם להכשרות מוטיבציה רבות לקידום ההתפתחות האישית והמקצועית שלהם.
מינימום ביורוקרטיה – מקסימום ביצועים
וירג'ין היא לא היחידה בתעשייה שמצליחה להעלות את פריון העובדים בדרכים יצירתיות. סקר שפרסמה חברת הייעוץ Bain & Company מצביע על כך שהחברות אפל, נטפליקס, גוגל ודל פרודקטיביות בכ-40% יותר מהחברה הממוצעת במשק ולא בהכרח כי הן נתפסות בשוק כחברות אטרקטיביות יותר המושכות עובדים מהשורה הראשונה.
חברת הייעוץ שביצעה המחקר מונה מספר מרכיבים ושיטות שאימצו חברות אלה. למשל, בחברות רבות בשוק מגייסים טאלנטים ואלה מאיישים תפקידים שונים בארגון בעוד שבחברות כמו גוגל ואפל, בוחרים מראש קומץ תפקידים קריטיים לקידום הארגון המשפיעים על הצלחת החברה ואלה ממלאים כ-95% מהתפקידים בפרויקטים החיוניים להצלחה.
לארגונים עם תפוקה גבוהה יש גם מנהיגים מעוררי השראה שמניעים את העובדים יותר והעובדים עצמם נאמנים מאוד לחזון החברה ומבינים את החלק המשמעותי שהם ממלאים בהצלחתה.
המחקר מצביע גם על כך שבחברות אלה מנסים למקסם את הזמן היטב – לא לגרור את העובדים לביורוקרטיה ארגונית, אלא להפך: לצמצם ישיבות ופגישות עבודה שלא לצורך ולהקצות כלי משימה וניהול מקוונים לקיצור תהליכים. בחברות הללו הבינו שעדיף שהעובד יתעסק עם מה שחשוב להצלחת הפרויקט ולא בכל הפרטים הקטנים מסביב.
פרודוקטיביות מתייחסת להספק העבודה ואם בתור מקבלי החלטות בארגונים תרצו להעלות את התפוקה, חשבו קודם כל מה גורם אושר לעובדים כדי שמראש הם יהיו יעילים יותר ויצליחו להניע תהליכים.
לפעמים שווה להשקיע בגיוס עובדים שיהפכו לכוכבי הארגון ולדעת גם מראש לאיזה תפקיד לייעד אותם, לחשוב על גמישות תעסוקתית שמשרה אמון וכמובן לדאוג לסט הטבות שעושה הבדל ומפנה לעובדים זמן כמו סבסוד ארוחות. מצד אחד, הם מקבלים הזדמנות לאכול היכן שהם רוצים וליהנות מקולינריה טובה מצד שני, הסבסוד חוסך להם זמן ומשאבים והם יכולים לאכול היטב ולחזור לפעילות תעסוקתית שוטפת. עובדים מתוגמלים נותנים יותר לארגון!