העונה הקרה כבר כאן, הוירוסים מתפרצים, אנשים חולים ומערכת החיסון שלנו יוצאת למגננה. אורח החיים משפיע על הבריאות וחשוב לחזק את המערכת החיסונית, כדי שתוכל להתמודד עם חיידקים ווירוסים בדרך היעילה ביותר.

שנו על זה – שינה משפרת את ההגנה החיסונית
מחקרים מצביעים על כך שבעיות שינה פוגעות בתפקוד המערכת החיסונית. ככל שישנים פחות או שהשינה אינה איכותית, כך פוחתת תגובת המערכת כנגד זיהומים ונחשפים ליותר וירוסים וחיידקים. במהלך השינה רמת המלטונין עולה ומסייעת בנטרול דלקות וכמו כן, הורמונים מסוימים מופעלים ועוזרים בניצול יעיל של האנרגיה בבנייה ושמירה על מערכת החיסון והתפקוד הקוגניטיבי.
חשוב לסגל הרגלי שינה טובים ולהקפיד על שנת לילה של בין 8-9 שעות ורצוי להרבות גם בשנת צהריים במידת האפשר.
זכרו ששינה איכותית היא תוצר של רוגע ולכן, הכינו את עצמכם לשינה. סיימו את ארוחת הערב לפחות כשעתיים לפני השינה, הורידו הילוך, אמצו אווירה נעימה בבית כולל עמעום אורות, מוסיקה רגועה, אמבטיה חמה, שתיית תה נטול קפאין.

מתחזקים תוך כדי תנועה – כושר עושה הבדל גדול
האתגר המשמעותי הוא להיפרד מהפוך בחורף ולבצע פעילות גופנית, אבל חשוב לעשות זאת ובאופן קבוע. פעילות גופנית קבועה יוצרת זרימת דם משופרת המסייעת בניקוי הגוף מרעלים.
חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו גילו שפעילות גופנית מתונה בת 20 דקות בלבד ביום בעלת השפעות אנטי דלקתיות ולכן, יכולה להגביר את הפעילות של המערכת החיסונית. כלומר, אתם לא חייבים להתאמן למרתון כדי ליהנות מהיתרונות שיש לכושר גופני. כל שצריך זה לבצע תרגול גופני המפעיל את מערכת העצבים הסימפתטית, שמשפרת את לחץ הדם, הנשימה, מזרימה הורמונים ומפעילה תגובה אנטי דלקתית.

נפלאות התזונה – אתם מה שאתם אוכלים
אין ספק שלהרגלי התזונה השפעה ישירה על המערכת החיסונית וחשוב לוודא שיש לכם את כל הוויטמינים והמינרלים החיוניים, כמו למשל, ויטמין D, שמפחיתים זיהומים בדרכי הנשימה, ויטמין C המחזק את המערכת ונמצא בשפע בתפוזים, תותים ותרד, ויטמין B6 הנחוץ לתגובות ביוכימיות במערכת החיסון ונמצא בדגים ועוף, ירקות ירוקים וחומוס וויטמין E שנחשב נוגד חמצון רב עוצמה ומקורו באגוזים ותרד.
העשירו את התזונה שלכם בסיבים תזונתיים אנטי דלקתיים שמסייעים להחלים מהר יותר מזיהומים שונים, פרוביוטיקה ששומרת על מערכת החיסון, כורכומין המרכיב הפעיל בכורכום והוא ידוע בהשפעה אנטי דלקתית עוצמתית והשפעות נוגדות חמצון. כדאי לבדוק אם יש לכם מספיק ויטמין A התורם לפיתוח תאים חיסוניים ונמצא בשמן דגים, ביצים, ברוקולי ובטטות.

מפחיתים בלחץ מרגישים טוב יותר
מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין מתח וזיהומים וכמו כן, גילו שתחושת בידוד ולחץ מחלישים את המערכת החיסונית. הלחץ למעשה מקטין את הלימפוציטים של הגוף – תאי הדם הלבנים המסייעים להדוף זיהומים. ממצאים אלה לא מפתיעים כאשר לוקחים בחשבון את האינטראקציה בין גוף ונפש. בעונת החורף חשוב במיוחד להפחית משמעותית את רמות הלחץ, בין היתר ניתן לנסות טכניקות הרגעה כמו דמיון מודרך, מדיטציה, תרפיה אחרת בסגנון המועדף עליכם, חופשה וכל פעילות שמסבה לכם הנאה ושלווה.

היגיינה היא סוד הקסם – נפלאות הניקיון
בואו נודה באמת, אנחנו נדבקים מאחרים. ברגע שיש מישהו חולה במשרד, ברכבת או בבית גדלים הסיכוי שהוירוס שלו יעבור אלינו ואנחנו כבר נעביר אותו הלאה. כמובן ששמירה על סביבה סטרילית מסייעת במאבק בוירוסים וכך גם היגיינה אישית. אמצו דפוסי היגיינה כמו למשל, שטיפת ידיים עם סבון ומים וכן הרגלי ניקיון כמו שטיפת הכלים והשיש, חיטוי, אוורור של החלל וכל מה שניתן לעשות על מנת למנוע התפשטות של חיידקים והידבקות.

מערכת החיסון בידיים שלכם. עשו כל שניתן להתחזק כדי לא להידבק ולסייע לגוף שלכם להתמודד בגבורה עם החיידקים.